„Zagadki przeszłości”, czyli – Jackson, jest robota do zrobienia!

Pewna młoda gospodyni dusi się w ciepełku domowego ogniska i postanawia ukrócić swój problem siekierą. Pewnej rodzinie znika najpiękniejsza z córeczek. Do kancelarii prawniczej wpada mężczyzna we wściekle żółtym swetrze golfisty i za pomocą poręcznego noża niczym Mojra przecina nić życia młodej asystentki. Zazdrosny do szaleństwa mąż podejrzewa swą żoneczkę o zdradę, a tymczasem dwie, zupełnie niepodobne do siebie siostry, przetrząsając dom rodzinny dokonują szokującego odkrycia. Pewien puszysty prawnik borykający się od wielu lat ze swoją dobrą pamięcią, prowadzi na własną śledztwo w sprawie dawnego morderstwa. W tym samym czasie podobna do Sarah O’Connor pielęgniarka gubi gdzieś swoją siostrzenicę, a starszej pani wciąż uciekają kolejne koty…

zp1_zpstr9qvm4c

zp7_zpsvjsxzeq9

Cały gar tego niezłego bigosu zostaje na pierwszych stronach wylany na, znanego nam już, prywatnego detektywa Jacksona Brodiego. Po raz kolejny będzie musiał wziąć się do roboty i zamknąć oczy na swoje prywatne problemy (spokojnie, Brodie, to nic takiego, że właśnie rzuciła się żona i właśnie zamierza wraz ze swoim nowym, brodatym facetem wyjechać do Nowej Zelandii zabierając ci twoją ukochaną córkę, którą przyrzekłeś sobie chronić. To nic. Jest robota do zrobienia.)

zp2_zps1fw5uqke

zp3_zpshos2nnwb
Jakaś taka nade mną klątwa ostatnio ciąży czytania książek nie po kolei. Najpierw zabrałam się za „Kiedy nadejdą dobre wieści” i dopiero pozostając pod ich wrażeniem sięgnęłam po „Zagadki przeszłości”. Teraz, kiedy obie już mam za sobą żałuję nieco tej kolejności, ale tylko taką małą, malutką troszeczkę. Po wzięciu do kupki i zsumowaniu tego co było, tego co jest i tego co będzie wychodzi mi ze skomplikowanych, piętrowych obliczeń matematycznych, że na razie seria Atkinson o dzielnym Dżeksonie zamyka się w czterech tomach: „Zagadki przeszłości”, „Przysługa”, „Kiedy nadejdą dobre wieści” i „O świcie wzięłam psa i poszłam”. O świcie więc i ja wzięłam książkę i poszłam. Z Jacksonem. W kolejną podróż, ponieważ po detektywa Brodie’go przeszłość znów wyciągnęła swoje łapska i nie puściła go aż do ostatnich stron. Ten facet to naprawdę chwili spokoju nie ma.

zp9_zps62jhjfdh

Zanurzyłam się po raz drugi po uszy w atkinsonowskiej prozie nie bez przyjemności. Bardzo, bardzo odpowiada mi znakomita wielowątkowość, którą potrafi wprowadzić autorka. Po raz kolejny łączy je ze sobą tworząc misterny splot zdobiący głowę powieści. Zaburzyła w wielu miejscach chronologię wydarzeń, co dodatkowo potęguje to kreowane w pocie czoła przez pisarzy „thrillerowe zagubienie”, nie pozwalające czytającemu zorientować się w sytuacji i ustalić odpowiedź na to odwieczne pytanie: KTOZABIŁ? Słowem – wodzi Czytelnika za nos lekko i bez wysiłku, co rusz wpuszczając go w maliny i uśmiecha się przy tym ironicznie. Zwłaszcza tego czytelnika, który w kryminałach raczej raczkuje niż biega (czytaj: recenzentkę).

zp4_zps4adzyjdt

zp5_zpsli87c5bn

Atkinson wprowadza też element obserwowania akcji z różnych perspektyw, co dodatkowo ubogaca akcję wprowadzając dysonans pomiędzy to, co wie detektyw prowadzący sprawę, a to, co wie Czytelnik. Skoro już jesteśmy przy tym, tutaj też Autorka nie pozostawia na nas suchej nitki. Przy końcu książki dochodzi do sytuacji, gdzie wszyscy bohaterowie znają już rozwiązania wszystkich zagadek, powoli o nich zapominają i wracają do swojego codziennego życia. Czytelnik, poirytowany, rozdygotany od emocji i umierający z ciekawości, dowiaduje się jako ostatni, z retrospekcji. Bardzo ciekawy zabieg, spodobał mi się. Nietuzinkowe.

zp6_zpseqhpnb7w

Komu więc kryminał, komu, bo idę do domu? Tym znoszącym kryminały niekoszerne. Czyli takim jak ja – przyjemnie napisane, w miarę łatwe w odbiorze, ale nieźle i nienaiwnie skonstruowane. Kurteczka no. Lubię tą Atkinson!

zp10_zpsegaoe5ay


Wszystkie cytaty oraz fragmenty tekstu ze zdjęć pochodzą z „Zagadki przeszłości” Kate Atkinson, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa, 2014 r.

Za możliwość wyruszenia w kolejną podróż z Jacksonem Brodie’m dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

21336_czarnaowca_logo-czarne

 

Skomentuj

